EFEKTIVITAS MODEL LAPS (LOGAN AVENUE PROBLEM SOLVING) HEURISTIC TERHADAP PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA SISWA SMPN SATAP TOLEMO

JIHAN, JIHAN (2023) EFEKTIVITAS MODEL LAPS (LOGAN AVENUE PROBLEM SOLVING) HEURISTIC TERHADAP PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA SISWA SMPN SATAP TOLEMO. Other thesis, Institut Agama Islam Negeri Palopo.

[thumbnail of ABSTRACT.pdf] Text
ABSTRACT.pdf

Download (508kB)
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA.pdf] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (540kB)
[thumbnail of skripsi_jihan_(REPOSITORY).pdf] Text
skripsi_jihan_(REPOSITORY).pdf

Download (8MB)

Abstract

ABSTRAK
Jihan. H, 2023. “Efektivitas Model Laps Heuristic (Logan Avenue Problem
Solving) Heuristic Terhadap Pemecahan Masalah Matematika
SMPN Satap Tolemo”. Skripsi Pendidikan Matematika Fakultas
Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Dibimbing oleh Lisa Aditya Dwiwansyah Musa dan Megasari.
Skripsi ini membahas tentang Efektivitas Model LAPS Heuristic (Logan
Avenue Problem Solving) Heuristic Terhadap Pemecahan Masalah Matematika
SMPN Satap Tolemo. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1). Kemampuan
pemecahan masalah matematika siswa yang memperoleh pembelajaran dengan
model LAPS-Heuristic dan yang tidak memperoleh pembelajaran dengan model
LAPS-Heuristic. 2). Efektivitas model LAPS-Heuristic terhadap peningkatan
kemampuan pemecahan masalah matematika siswa di kelas VIII SMPN Satap
Tolemo.
Penelitian ini menggunakan desain penelitian true eksperimen dengan tipe
pre-test and post-test control group design. Teknik pengambilan sampel dalam
penelitian ini adalah sampel jenuh, dengan jumlah sampel 44 orang siswa. Data
diperoleh melalui observasi dan tes. Kemudian data dianalisis menggunakan
statistik deskriptif dan statistik inferensial.
Hasil penelitian ini sebagai berikut: 1) Aktivitas peserta didik selama
menggunakan model pembelajaran LAPS (Logan Avenue Problem Solving)
Heuristic berada pada kategori baik dengan nilai 73,47% . Aktivitas guru berada
pada kategori sangat baikdengan nilai 91,53%. 2) Kemampuan pemecahan
masalah matematika siswa sebelum menggunakan model pembelajaran LAPS
(Logan Avenue Problem Solving) Heuristic berada pada kategori sangat rendah
dengan rat-rata 5,54%. 3) Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa
setelah menggunakan model pembelajaran LAPS (Logan Avenue Problem
Solving) Heuristic berada pada kategori tinggi dengan rata-rata 86,9%. 4) Model
pembelajaran LAPS (Logan Avenue Problem Solving) Heuristic efektif terhadap
pemecahan masalam matematika pada SMPN Satap Tolemo. Hal ini dibuktikan
dari perhitungan nilai rata-rata kedua data dimana nilai pre-test 5,54% dan nilai
post-test 86,9%.
Kata Kunci: Efektivitas, Model LAPS (Logan Avenue Problem Solving)
Heuristic, Pemecahan masalah
xxviii
ABSTRACT
Jihan. H, 2023. "The Effect of LAPS Heuristic (Logan Avenue Problem Solving)
Heuristic Model on Solving Mathematics Problems of SMPN Satap
Tolemo". Thesis of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and
Teacher Training Palopo State Islamic Institute. Supervised by Lisa,
Aditya Dwiwansyah, Musa, and Megasari.
This thesis discusses the Effect of the LAPS Heuristic Model (Logan
Avenue Problem Solving) Heuristic on Solving Mathematics Problems at SMPN
Satap Tolemo. This study aims: To determine the mathematical problem solving
ability of students who obtain learning with the Laps-Heuristic model and who do
not obtain learning with the Laps-Heuristic model. This study also aims to
determine the effect of the Laps-Heuristic model on improving students'
mathematical problem solving skills in grade VIII SMPN Satap Tolemo.
This study used a true experimental research design with pre-test and post-
test control group design types. The sampling technique in this study was a
saturated sample, with a sample of 44 students. Data are obtained through
observation and tests. Then the data is analyzed using descriptive statistics and
inferential statistics.
The results of this study are as follows: 1) Student activities while using
the LAPS (Logan Avenue Problem Solving) Heuristic learning model are in the
good category with a value of 73.47%. Teacher activity is in the very good
category with a score of 91.53%. 2) Students' mathematical problem solving
ability before using the LAPS (Logan Avenue Problem Solving) Heuristic
learning model was in the very low category with an average of 5.54%. 3)
Students' math problem solving ability after using the LAPS (Logan Avenue
Problem Solving) Heuristic learning model was in the high category with an
average of 86.9%. 4) The LAPS (Logan Avenue Problem Solving) Heuristic
learning model affects the solving of mathematics problems at SMPN Satap
Tolemo. This is evidenced from the calculation of the average value of both data
where the pre-test value is 5.54% and the post-test value is 86.9%. Then it can be
concluded that H0 is rejected and H1 is accepted.
Keywords: Influence, Laps (Logan Avenue Problem Solving) Heuristic Model,
Problem solving
xxix
جيهان. ح ،0202.
"رأصٛش االعزذالل نفبد (ؽم
يؾكهخ ؽبسع نغبٌ)
ٗ انًُٕرط اإلسؽ
ٙ ػه
ؽم يؾبكم انشٚبضٛبد ف ٙ إط إو ث ٙ إ ٌ عبربة رٕنًٕٛ".أطشٔؽخ رؼهٛى انشٚبضٛبد، كهٛخ
انزشثٛخ ٔرذسٚت انًؼه ًٍٛ يؼٓذ ثبنٕث ٕ اإلعالي ٙ انؾكٕيٙ. إؽشاف نٛضا ٔأدٚزٛب دٔٚبَغٛب
ٔيٕع ٗ ٔيٛغبعبس٘.
رُبلؼ ْز ِ األطشٔؽخ
رأصٛش
ًَٕرط انهف ّ اإلسؽبد ٘ (ؽم يؾكالد
ٗؽبسع نغبٌ)
ًٕٛػه
ؽم يؾبكم انشٚبضٛبد ف ٙ إط إو ث ٙ إ ٌ عبربة رٕن٘ . رٓذف ْز ِ انذساعخ إنٗ: رؾذٚذ لذسح
ؽم انًؾكالد انشٚبضٛخ نذ ٖ انطهجخ انز ٍٚ ٚزؼه ًٌٕ ثًُٕرط االعزخالؿ اإلسؽبد
ٔانز ٍٚ ال
ٚؾصه ٌٕ ػه ٗ انزؼهى ثبعزخذاوًَٕرط
االعزذالل. رٓذف ْز ِ انذساعخ أٚضب إن ٗ رؾذٚذ رأصٛش
ًَٕرط
ٙ انهفبد اإلسؽبدٚخػه ٗ رؾغ ٍٛ يٓبساد ؽم انًؾكالد انشٚبضٛخ نذ ٖ انطالة ف
انصف انضبي ٍ إط إو ث ٙ إ ٌ عبربة رٕنًٕٛ.
رصًًٛب اعزخذيذ ْز ِ انذساعخ
ثؾضٛب رغشٚجٛب ؽمٛمٛبإَٔاع يغ
ِرصًٛى يغًٕػخ
ِ انزؾكى لجم االخزجبس ٔثؼذ. كبَذ رمُٛخ أخز انؼُٛبد ف ٙ ْزانذساعخ ػُٛخ يؾجؼخ ، يغ ػُٛخ
و44طبنجب. ٚزى انؾصٕل ػه ٗ انجٛبَبد ي ٍ خالل انًالؽظخ ٔاالخزجبساد. صى ٚزى رؾهٛم
انجٛبَبد ثبعزخذاو اإلؽصبءاد انٕصفٛخ ٔاإلؽصبءاد االعزذالنٛخ.
:ٙكًب ٚه ْٙ َٔزبئظ ْز ِ انذساعخًَٕرط انزؼهى ٘ ) األَؾطخ انطالثٛخ أصُبء اعزخذاو
اإلسؽبد
نفبد (نٕعب ٌ أف ُٕٛٛ ؽم انًؾكالد)ف ٙ انفئخ انغٛذح ثمًٛخ7ٖ.ٗ7٪. َؾبط انًؼهى
ف ٙ فئخ عٛذ عذا ثذسعخ3ٔ.ٖ٘.٪ٕٙ ) لذسح انطالة ػه ٗ ؽم انًؾكالد انشٚبضٛخ لجم
اعزخذاو نفبد (ؽم يؾكالد ؽبسع نٕعبٌ) ًَٕرط انزؼهى اإلسؽبد ٘ ف
فئخ يُخفضخ نهغبٚخ
٘ثًزٕعظ
.٘ٗ.٪ٖ
) لذسح انطالة
ػه ٗ ؽم انًؾكالد انشٚبضٛخ ثؼذ اعزخذاونفبد (ؽبسع
نٕعب ٌ ؽم انًؾكالد) ًَٕرط انزؼهى اإلسؽبد ٘ ف ٙ انفئخ انؼبنٛخ ثًزٕعظ9ٙ.3.٪ٗ)
٘نفبد
(نٕعب ٌ أف ُٕٛٛ ؽم انًؾكالد) ًَٕرط انزؼهى اإلسؽبدانزأصٛش ػه ٗ ؽم يؾبكم انشٚبضٛبد
ٌٕف ٙ إط إو ث ٙ إ ٌ عبربة رٕنًٕٛ. ٚزضؼ ْزا ي ٍ ؽغبةيزٕعظ لًٛخ كهزب انجٛبَبد ؽٛش رك
٘لًٛخ االخزجبس انًغجك
.٘ٗ
ٔلًٛخ ٪
االخزجبس انالؽك9ٙ.3 ٌ٪. صى ًٚك ٍ االعزُزبط أHٓ
يشفٕض ٔٚزى لجٕلHٔ.
الكلمات الدالة:انزأصٛش ،
ًَٕرط انهفخ (ؽم يؾكهخ نٕعب ٌ أفُٕٛٛ) االعزذالل، ؽم انًؾكالد

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: 300 Ilmu sosial > 371.36 Metode Pengajaran Tertentu, Metode Pembelajaran Tertentu
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Program Studi S-1 Pendidikan Matematika
Depositing User: S.E Irwansyah Muchtar
Date Deposited: 26 Mar 2024 01:17
Last Modified: 26 Mar 2024 01:17
URI: http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/8528

Actions (login required)

View Item View Item